"Czytanie to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła."
W. Szymborska



Czytanie ze zrozumieniem

Jeśli Twoje dziecko czyta dłuższe teksty, ale nie potrafi:

  • odpowiedzieć na pytania do przeczytanego samodzielnie tekstu,
  • dobrać przeczytanego wyrazu do obrazka,
  • dobrać przeczytanego zdania lub zdań do odpowiedniego obrazka,
  • uzupełnić odpowiednimi wyrazami tekstu z lukami,
  • powtórzyć z pamięci przeczytanego wyrazu,
  • powtórzyć z pamięci przeczytanego zdania,
  • ułożyć zdania z rozsypanki wyrazowej,
  • ułożyć zdań w logicznej kolejności,
  • wybrać ze zbioru zdań tych, które pasują do obrazka,
  • pokolorować obrazka według samodzielnie czytanej instrukcji,
  • wykonać polecenia zgodnie z przeczytaną instrukcją,
  • porządkować kolejności wydarzeń, czynności,
  • poszukać w tekście istotnych informacji,
  • wskazać obrazka na podstawie przeczytanego opisu,

to występują trudności w czytaniu ze zrozumieniem.


Powodem są trudności z samą techniką czytania – dziecko zbyt koncentruje się na samym odczytywaniu teksu i nie ma już czasu zająć się treścią czytanych zdań.


Pomoc:

Usprawnianie techniki czytania przy pomocy metody sylabowej, która opiera się na zasadzie stopniowania trudności – czyli przechodzenia od tekstów zawierających wyrazy krótkie, o prostej budowie, do coraz trudniejszych, zawierających wyrazy dłuższe o złożonej strukturze. Każdy tekst musi zawierać zadanie, które uczeń wykona zgodnie z samodzielnie przeczytaną instrukcją.


Literatura do ćwiczeń:

  • Bastek Małgorzata, Łukawska Hanna, Już czytamy i piszemy, Annał 2007

  • Olejniczak Zofia, Stępień Małgorzata, Zadania z czytania, Annał 2002

  • Olejniczak Zofia, Stępień Małgorzata, Kartkówki mądrej główki, cz. 1, 2 lub 3, Annał

  • Pawlak Anna, Jatczak Jolanta, Kartkówki z Moniką, cz. 1 lub 2, Annał

  • Olejniczak Zofia, Stępień Małgorzata, Kartkówki z Moniką, cz. 3, Annał

Opis powyższych książek znajduje się na stronie internetowej wydawnictwa Annał.




Pomocnik szkolny